Home » Felles uttalelse i anledning treårsdagen for militærkuppet i Myanmar

Felles uttalelse i anledning treårsdagen for militærkuppet i Myanmar

by Siv Jensen

31. januar 2024 – Ottawa, Ontario – Global Affairs Canada

Dette er teksten i en felles uttalelse fra den høye representanten, på vegne av Den europeiske union, og utenriksministrene i Australia, Canada, USA, New Zealand, Norge, Republikken Korea, Storbritannia og Sveits, om treårsdagen for militærkuppet i Myanmar:

«For tre år siden, 1. februar 2021, styrtet Myanmar-militæret den demokratisk valgte regjeringen, og snudde 10 års fremgang.

«Under militært styre har volden mot sivile blitt intensivert og tusenvis av mennesker har blitt fengslet, torturert og drept. Luftangrep, bombeangrep og brannstiftelse har blitt brukt til å ødelegge sivil infrastruktur, inkludert hjem, skoler, helsetjenester og steder for tilbedelse. Systematisk diskriminering av medlemmer av religiøse og etniske grupper, inkludert rohingyaene, er utbredt. Mange mennesker er fordrevet og opplever fortsatt vanskelige forhold, mens andre har blitt tvunget til å flykte utenfor Myanmars grenser. Militære aksjoner har gitt næring til en voksende humanitær krise, med 2,6 millioner mennesker tvunget fra hjemmene sine og mer enn 18 millioner mennesker i nød.

«Vi fordømmer på det sterkeste grusomhetene og menneskerettighetsbruddene begått av militærregimet, slik som seksuell og kjønnsbasert vold, samt begrensning av grunnleggende friheter, inkludert ytringsfrihet i media og under demonstrasjoner. Vi gjentar vår oppfordring til øverstkommanderende og militæret om å endre kurs, umiddelbart stoppe vold mot sivile, løslate alle urettmessig internerte politiske fanger, gi full tilgang til humanitær hjelp og skape rom for inkluderende dialog med alle interesserte parter.

«Vi oppfordrer på det sterkeste den forenede innsatsen til Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) for å løse krisen. Vi ønsker velkommen den konstruktive innsatsen til ASEAN-ledere og spesialutsendinger. Vi oppfordrer det militære regimet til å implementere ASEAN fempunktskonsensus og engasjere seg konkret og positivt med ASEAN-representanter, slik at Myanmar kan bevege seg mot inkluderende demokrati.

«Vi fortsetter å støtte den fulle implementeringen av FNs sikkerhetsråds resolusjon 2669 (2022) og understreker vår støtte til aktivitetene til FNs sikkerhetsråd som tar sikte på å støtte ASEANs innsats for å finne en fredelig løsning på krisen. Vi oppfordrer FN til å intensivere sin innsats i Myanmar, inkludert gjennom rask utnevnelse av en spesiell utsending og bosatt koordinator, og oppfordrer FNs medlemsland til å opprettholde sin støtte for å svare på de presserende humanitære behovene i Myanmar.

«Vi oppfordrer alle medlemmer av det internasjonale samfunnet til å støtte innsatsen for å presse Myanmars militære til å slutte med volden, å etablere en virkelig inkluderende dialog for å etablere en troverdig og fredelig demokratisk fremtid for Myanmar, for å svare på de presserende humanitære behovene til folket i Myanmar. Myanmar og flyktninger som har flyktet til nabolandene, inkludert dets mest sårbare samfunn, og for å slutte å gi Myanmars militære våpen og utstyr som trengs for å begå grusomheter.

«Tre år etter militærkuppet forblir vi i solidaritet med folket i Myanmar og deres ønske om å etablere et virkelig inkluderende demokrati i Myanmar. »