Filmanmeldelse «The Survivor»: Blood Sports

by Russell Crowe

Forestilling

«The Survivor»

USA/Ungarn/Canada. 15 år. Koordinert av: Barry Levinson

Med: Ben Foster, Vicky Krieps, Peter Sarsgaard, Billy Magnussen, Danny DeVito
Rett i gang med sitt kall komponerte og koordinerte Barry Levinson små, individuelle satireshow, for eksempel «Coffee shop – The Meeting Place» (1983) og «Tin Men» (1987 – «Star Trek» på norsk).

I kjølvannet av å bli en Oscar-distributør som brukte «Good Morning, Vietnam» (1987) og «Rainman» (1988), viste beretningene seg å være mer vidtrekkende og overdådige («Avalon», 1990; «Bugsy», 1991 og «Frihet»). Nivåer », 1999).

De var foreløpig med tanke på amerikansk-jødiske forhold, men de ble ikke desto mindre drevet ut i livet hans som ung Baltimore. Levinson var en høvding som skulle håndteres, en spesiell stemme i amerikansk film, i alle fall, da han gjorde urett («Sleepers», 1996) og politisk parodi («Wag The Dog», 1997).
En nydelig haug med det, ikke sant? Men på det tidspunktet forsvant kanskje Levinson fra guiden. Ikke helt – han har laget TV-filmer («You Don’t Know Jack», 2010) og serier («Dopesick», 2021). I alle fall var hans eksepsjonelle stemme på en eller annen måte stille.

Levinson, kan det se ut til, ble til en illustrasjon av den typen filmhøvdinger som ikke lenger hadde plass til i den nye Hollywood-virkeligheten, overveldet alt tatt i betraktning av enorme filmer, superhelter og skuespill. Levinsons stemme glitrer helt av seg selv med hans manglende oppmøte i «The Survivor» også. Innholdet er ikke komponert av ham, og vi diskuterer ikke det minste en sorgfull parodi her.

Nei, «The Survivor» er mer » Raging Bull » (1980, «The Furious Bull») møter «Schindler’s List» (1993) og » The Pianist » (2002). En film, i lys av en ekte historie, om en jødisk internering under andre verdenskrig, som på grunn av evnen til boksing tåler interneringen. Men til skade for noen få av hans slektninger. Da vi først møter ham, Harry Haft ( Ben Foster ), i filmens nåtid, er det i Georgia i USA i 1963. Haft er en ekspertkjemper – Polens stolthet , seierherren av Auschwitz – og søker etter en høyprofilert kamp, ​​ideelt mot tungvektsmesteren Rocky Marciano . Det gjør ingen forskjell om han taper. Hans grunnleggende begrunnelse er å vises i avisen.

Forklaringen er at han tror, ​​eller muligens stoler på, at hans kjæreste på videregående, Leah (Dar Zuzovsky), likeledes kom til forfall og emigrerte til USA etter konflikten. Han trenger navnet hennes og bildet i avisen slik at hun kan være oppmerksom. At han personlig er hektet og har barn nå, med Miriam ( Vicky Krieps ), hjelper ikke. Han får ikke harmoni. Miriam må leve med fikseringen sin.

Boksescenene fra dødsleiren er skutt i svært kontrasterende à la «The Furious Bull», og er på samme måte bloddryppende hensynsløse (så nådeløse, faktisk, at denne skjøre kommentatoren trengte å fjerne øynene fra skjermen av og til). Haft blir tvunget til å møte sine slektninger i ringen, og får beskjed om å kjempe til døden. Han må velge mellom begrensede alternativer, men er åpenbart sensurert av sine egne. På det tidspunktet konflikten avsluttes, har Haft en vanvittig tyngde av skader og en håpløs stille, liten stemme å formidle.

Scenene i bokseringen har for jævla mye kraft. Historien i nåtiden fortelles på en mer satt og spesialisert nøktern måte. Vi har sett tingene tidligere. Uansett, ikke akkurat i denne blandingen. At Levinson har lagt entusiasme i filmen er grunnleggende tydelig i Ben Fosters skuespillerinnsats, som er slående. Encourage er en av de mest imponerende mannlige underholderne i nyere tid, ofte funnet i jobber i «autonome» amerikanske kvalitetsshow («The Messenger», 2009; «Any and all obstacles», 2016, den fremtredende «Leave No Trace» , 2018).

På det tidspunktet han får en hel film tilgjengelig her, en hvor han er med i stort sett alle scener, hopper han over sjansen på samme måte som en ungdommelig De Niro eller en ungdommelig Pacino ville ha holdt fast ved den.

Summen er en film som knapt kunne vært mer seriøs, men som aldri blir ettertraktet.

You may also like