Home » Nantes vingård. Reise: De kommer tilbake fra en 10 000 km motorsykkeltur til Norge

by Ashley Olsen
På vei tilbake 10 000 km mer på kilometertelleren til Michaëls sykkel, som tålte turen godt. ©HSM

«Da vi kom tilbake, var vi i en liten sky», vitner Michaël Guet, opprinnelig fra Basse-Goulaine og nylig ankommet fra Norge.

Det må sies at mellom virkeligheten av å reise og det i hverdagen, «steget er høyt». «Det er en stor frakobling», sier den reisende, som jevnlig ga nyheter, gjennom sine Facebook-side har krav på «Naoned til NORTH CAPE» .

En reise gjennom 8 land

Michaël og Nathalie krysset åtte land totalt.
Michaël og Nathalie krysset åtte land totalt. ©Michaël Guet

Michaël Guet og hans partner Nathalie la ut på en reise med 35 dager på motorsykkel. Adresse: Nordkapp. Paret kom tilbake kort tid før 15. august for dette eventyret, som de vil huske lenge.

«Det var en tur planlagt i tre år», spesifiserer hvem som hadde planlagt å reise før, avbrutt av ankomsten av helsekrise. Som mange måtte de utsette prosjektet sitt til senere. Innen dette året hadde Michaël og Nathalie tatt alle sine ferier i samme periode.

Fordi et slikt prosjekt er under forberedelse: i 2019 opprettet Michaël Guet sin Facebook-side, Naoned til Nordkappfor å holde følget informert om fremdriften på reisen.

Etter en god gjennomgang av sykkelen, en uttømmende liste over ting å ta, i juli, i gang.

Vi krysset 8 forskjellige land (Frankrike, Nederland, Belgia, Tyskland, Finland, Danmark, Sverige, Norge) for å nå slutten av slutten, slutten av det europeiske kontinentet, 500 km utenfor polarsirkelen.

Michaël Guet, på sin Facebook-side

Stiene var sporet i en Kart. Paret hadde planlagt å slutte å sove i leirer. Teltet, brakt inn som en nødssituasjon, vil kun ha betjent dem tre ganger. «Vi manglet ikke noe, sier Goulainais. Vi var ganske godt organisert. I flere år har vi optimalisert. Kjøretøyet hans: Michaël Guets BMW Trail, det samme i 9 år. «De er blandede sykler, veldig allsidige,» spesifiserer motorsyklisten som er lidenskapelig opptatt av reise. Mer enn 10 000 kilometer, alene noen elektriske problemer har blitt observert på sykkelen, «ingenting uoverkommelig for de som underholder seg litt», spesifiserer Michael Guet.

Videoer: for øyeblikket på Actu

Møter og hendelser

I Norge tok Michaël og Nathalie den mytiske «trollruten».  Statuen er i byen Trossligen.
I Norge tok Michaël og Nathalie den mytiske «trollruten». Statuen er i byen Trossligen. ©Michaël Guet

turen blir til rytmen av dine ønskermed stopp kl Belgiaen Antwerpen, en «overdådig by» med en rik arkitektonisk og historisk arv. «Byen er veldig avansert på alt som er gjenvinning og alternativ transport», minnes syklisten. Deretter en fergebillett for å krysse Nordsjøen.

regn og tåke er vanlige i Norge, noen ganger krever de noen omveier. «Vi følger også rådene fra lokalbefolkningen», sier Michaël og utfolder det mytiske guide for backpackere, hvor han nøye sporet rutene som ble gjennomført. Dette vil ikke ha hindret dem i å vikle seg inn i «slam», gjørmeveier på mer enn 30 km til tider. «Det var rock’n roll», minimerer Michaël Guet.

Glade uventede hendelser kan vente de som ønsker å bli overrasket, som dette samling av eldgamle skipen Bergenbesøkt under en omvei.

Den reisende sa at han ble rørt av «nordmennenes toleranse og vennlighet». Han fortsetter med en anekdote: «En dag dro jeg tilbake på veien for å ta et bilde. Jeg tok ikke hensyn. Etter en stund hørte jeg folk ler bak meg: da jeg snudde meg, så jeg en bil som ventet på at jeg skulle bli ferdig, minnes han. «Jeg håper bildet ditt var vakkert! «Sjåføren lanserte, underholdt over situasjonen. Han vil ha ventet tålmodig i flere minutter, uten engang å presentere seg. En «høflighet, en permanent empati» som Michaël Guet beskriver som «smittsom».

«Utrolig landskap»

Fantastisk utsikt over byen Reine, som ligger i Lofoten i Nord-Norge.
Fantastisk utsikt over byen Reine, som ligger i Lofoten i Nord-Norge. ©Michaël Guet

En stadig mer sjelden vegetasjon, som ender i steinørkener nær Nordkapp: den er under denne surrealistisk landskap slutten av første del av turen.

Der er levekårene svært tøffe. Jeg ville ikke blitt så overrasket om vinteren. I området rundt polarsirkelen er det mørkt i 6 måneder. Da vi gikk var det lyst hele dagen.

«Det er flott, jeg sier til meg selv at jeg gjorde det, der er den lille tåren,» ler syklisten.

Det er ikke noe nordlys for denne sesongen, men «utrolige landskap».

Hver dag fikk man en visuell smell. I Norge kan du se ulike landskap i Frankrike innen noen få kilometer.

de møtte og passatvindene Turen vil også bli punktert. Engelsken min er ikke fantastisk, jeg må ta det opp igjen, innrømmer den interesserte. Dette vil imidlertid ikke ha forhindret kontakt med lokalbefolkningen og andre reisende, spesielt andre syklistersom han utvekslet råd med om ruter og utstyr.

«Du må gå og oppdage verden, insisterer Michaël Guet. Reisen er så rik, møter. «Paret har allerede planlagt en kommende roadtrip i 2023. Destinasjonen er ikke fastsatt, «kanskje i Øst-Europa».

Syntes du denne artikkelen var nyttig? Vet at du kan følge L’Hebdo de Sèvre et Maine i verdensrommet mine nyheter . Med ett klikk, etter registrering, vil du finne alle nyhetene fra favorittbyene og -merkene dine.