Home » Assassin’s Creed Valhalla anmeldelse (for PC): Full test og 2021 anmeldelse

Assassin’s Creed Valhalla anmeldelse (for PC): Full test og 2021 anmeldelse

by Liv Ullmann

Siden debuten i 2007 har Assassin’s Creed-serien presentert oss mange historiske omgivelser, inkludert antikkens Hellas, Italia fra renessansen og USA fra uavhengighetskrigen. Den siste delen, Assassin’s Creed Valhalla, forteller om vikingenes invasjon av England på 900-tallet fra perspektivet til historiens mest beryktede plyndrere. Selv om Valhalla ikke tilfører noe helt nytt til serien, er det et flott PC-spill som følger i fotsporene til sine like eksepsjonelle forgjengere, Origins og Odyssey.

Mot grønnere beitemarker

I Valhalla spiller du som en mannlig eller kvinnelig vikingkriger ved navn Eivor, og du reiser med klanen din fra ditt norske forfedrehjem for å erobre og kolonisere de fruktbare åkrene i England. Selv om det er varmere enn det frostige Norge, er ikke England mindre farlig. Enten de er angelsaksiske barbarer, soldater trent under kommando av en konge eller ville dyr, byr England på mange vanskeligheter for ditt Viking-mannskap. For å overleve må Eivor og klanen inngå allianser med andre vikinger og angelsaksiske allierte.

Våre eksperter har bevist 57 Produkter i kategorien PC-spill i år

Siden 1982 har PCMag testet og vurdert tusenvis av produkter for å hjelpe deg med å ta bedre kjøpsbeslutninger. (Les vårt redaksjonelle oppdrag).

Etableringen og utviklingen av kolonien er en av hovedkarakteristikkene til Valhalla. Ved å bygge og utvide strukturer, som en stall, smie, låve, brakker og varebutikk, vil du få tilgang til ekstra våpen, utstyr, krigere, hester og andre gjenstander. Ved å låse opp og oppgradere kolonien din får du også tilgang til nye oppdrag. Disse belønner deg på sin side med erfaringspoeng, våpen, historie og muligheten til å bli bedre kjent med nybyggerne dine.

Du trenger nok forsyninger og råvarer for å oppgradere bygningene, men prosessen er like enkel som å klatre inn i en struktur og velge «oppgradere». Assassin’s Creed: Brotherhood og Assassin’s Creed: Revelations tilbød lignende basebyggende mekanikk. Koloniseringsmekanikken i disse spillene var imidlertid ikke så intim som Valhallas, ettersom du oppgraderte bygninger fra et fugleperspektiv, akkurat som i sanntids strategispill. I Valhalla bor du i kolonien din og ser den utvikle seg med innbyggerne over tid.

Lignende produkter

Assassin’s Creed: Unity (for PC)

Assassin’s Creed: Syndicate (for PlayStation 4)

Assassin’s Creed IV: Black Flag (PlayStation 3)

Berserker raseri

Det gode gamle raidet er den beste måten å finne bosettingsmaterialer på. Hvis du befinner deg i nærheten av et kloster, et militærfort eller en fiendekontrollert by mens du navigerer i en elv, vil spillet be deg om å angripe. Hvis du går inn i en landsby med en horde av vikinger bak deg, vil du føle deg like mektig som en asgardianer. Kampene er utrolig hektiske, med fiendtlige og vennlige styrker som kolliderer. Under massakren kan du plyndre kirker for å finne verdifulle byggematerialer, penger, våpen og andre gjenstander. Du kan bare angripe soldater eller krigere, noe som reduserer følelsen av å være en blodtørstig viking litt ved å drepe vilkårlig. Imidlertid er det en glede å kutte av lemmer og hoder til fiender.

Kampen er ikke langt unna Origins eller Odyssey. Angrip og parer med en rekke våpen, inkludert økser, spyd og maces. Ved bruk av enhåndsvåpen gir skjold utmerket beskyttelse. Hvis du bruker et tohåndsvåpen, for eksempel et spyd eller langøks, må du unngå skade. Parering er flott for både forsvar og angrep. En vellykket parering lammer motstanderen, og etterlater ham åpen for ytterligere angrep. Hvis du klarer å tømme en fiendes overveldelsesmåler (plassert over helselinjen deres), vil motstanderen midlertidig være ute av stand til å forsvare seg. Mens du kan knuse både lette og harde angrep når du møter svake fiender, må du være mer strategisk med mål som er like sterke (eller sterkere) enn deg. Selv under et raid, må du bruke vettet ditt for å overleve kampene. Kinematiske kill-animasjoner holder deg underholdt, selv etter å ha kuttet hodet eller stukket mot fiender hundrevis av ganger.

Stealth har alltid spilt en viktig rolle i tidligere Assassin’s Creed-spill. Mens Valhalla lar deg snike deg inn på visse møter, setter denne mekanikeren seg i baksetet. Dette er fornuftig siden vikingene ikke akkurat var kjent for å angripe fra skyggene. Imidlertid skjuler busker og høyt gress deg for fiender, det samme gjør hevede gangveier eller høye trær. Med Assassin Blade (en seriestift) kan han drepe de fleste mål med ett enkelt treff. Bare fiender på høyt nivå vil unnslippe bittet av sverdet ditt.

Mens du kjemper, oppdager nye steder og fullfører hoved- og sekundæroppdrag, vil du tjene erfaringspoeng som lar deg tilegne deg ferdigheter. Du vil låse opp nye evner gjennom et ferdighetstre som ligner de norrøne stjernebildene. Egenskaper lar deg øke skaden på angrepene dine, øke helsen og utholdenheten din, og øke skaden på stealth- og avstandsvåpen. Å låse opp ferdigheter øker også det generelle nivået til karakteren din. Eivor må nå et minimumsnivå for å kunne angripe områder hvor det er tøffe fiender (mennesker og dyr). Hvis nivået ditt er 60 og en region er 120, må du få mer erfaring og låse opp ferdigheter før du går inn. Heldigvis gir nesten alt du gjør i Valhalla deg erfaring / ferdighetspoeng, noe som hindrer deg i å bli brent. Så lenge du fullfører oppdrag og raid, vil du svømme i ferdighetspoeng. Hvis du ikke er fornøyd med ferdighetene du har valgt, kan du endre dem når som helst.

Den nye (gamle) verden

Assassin’s Creed-spill er kjent for sine livlige og detaljerte åpne verden-miljøer. Valhalla er intet unntak. De gresskledde åsene, slyngende elvene og landsbyene i middelalderens England kommer til liv i forbløffende detaljer. Du kan nesten lukte møkka som kommer ut av låvene eller lukte vinden mens du cruiser nedstrøms. Mange miljøer ser ut som rekreasjoner av Ringenes HerreThe Shire, i seg selv inspirert av det gamle England. Hvis du ønsker det, kan du besøke Norge for å beundre snødekte fjell og gigantiske isvann. Mens Norge er flott, kan det ikke sammenlignes med England, hvor det meste av spillet foregår. Kartet er enormt, men ikke overveldende som det i Assassin’s Creed Odyssey. Det den mister i størrelse, oppveies av tetthet, noe som øker troverdigheten. Utviklingsteamet brukte tydeligvis mange år på å studere Old England. Det er virkelig en av de vakreste verdenene du kan se i et videospill.

Kortene inneholder mange oppdrag, samleobjekter og aktiviteter. Terningspillet Orlog er en fin måte å vinne litt ekstra penger på, så lenge du har tålmodighet til å spille minispillet, noen ganger for lenge. Volar, et rimspill, lar deg utveksle vers med profesjonelle eller ambisiøse poeter for å se hvem som kan si de beste ordene. Det er mange skjulte skatter i byer og på landsbygda, som du kan finne ved å kjøpe skattekart fra landsbykartografen din. Noen ganger må du utforske huler og andre underjordiske strukturer for å finne sjeldne rustninger og våpen. For å gjøre dette må du ofte fullføre en rekke komplekse plattformutfordringer eller løse miljøoppgaver for å åpne utilgjengelige områder. Gamle romerske gjenstander forsøpler området også, det samme gjør villedende mini-sjefer som aktivt jakter på deg. Hvis du trenger en pause fra hovedhistorien, er det så mye å se og gjøre i verden. Gitt landets frodighet, vil du nyte å utforske verden for å se hva du finner der.

Guddommelig grafikk

For å spille Assassin’s Creed Valhalla på PC, må den stasjonære eller bærbare spillmaskinen din ha en 3,2 GHz Intel Core i5-4460 CPU, en Nvidia GeForce GTX 960 GPU (4 GB), 8 GB RAM, 50 GB lagringsplass, lagring og Windows 10 På datamaskinen min, en PC med en Intel Core i7-4790-prosessor og en Nvidia GeForce GTX 1080-grafikkprosessor, fant jeg ut at oppdateringsfrekvensene varierte fra 45-60 fps i den åpne verden og 60 fps innendørs (ved 1440p-oppløsning med Ultra-innstillinger ). Når jeg lekte med 4K / Ultra-innstillingen på min LG CX OLED-TV, så jeg bildefrekvensen falle til 30-45 bilder per sekund i den åpne verden, men nå 60 bilder per sekund innendørs. Hvis du vil få mest mulig ut av Valhalla, trenger du en nesten guddommelig spill-PC.

Visningsalternativer inkluderer standard PC-grafikkalternativer som skygger, volumetriske skyer, bevegelsesuskarphet og dybdeskarphet. Det er mange tilgjengelighetsalternativer som lar deg kalibrere kontrollene (spillekontroller, mus og tastatur), lydtekster for lydeffekter og dedikerte brukergrensesnittinnstillinger for fargeblinde.

Assassin’s Creed Valhalla støtter tastatur- og musinngang samt gamepads. Tilbyr skybaserte prestasjoner lagret gjennom Uplay. Spillet er tilgjengelig for kjøp på Uplay og Epic Games Store, men ikke på Steam. Den er også tilgjengelig på PS4, PS5, Xbox One og Xbox Series X. Du kan streame den på Google Stadia og Amazon Luna.

Valhalla venter

Assassin’s Creed Valhalla er kjent og nytt. Vi finner den åpne verden, vidstrakt og utforskbar, opptattheten av historien og den fengslende historiefortellingen som er kjennetegnene til Assassin’s Creed. Selv om det ikke er det første spillet med Vikings, presenterer det de legendariske skandinaviske krigerne i et annet lys, noe som gjør dem mer menneskelige og kjærlige. Videre avviker ikke de grunnleggende mekanismene fra seriens konvensjoner; de er ganske raffinerte. Kort sagt, Assassin’s Creed Valhalla er nok en hit i stealth action-serien, og det er redaktørens valg for PC-spill.

Assassin’s Creed Valhalla (for PC)

Til

• En veldig detaljert og aktiv åpen verden.
  • Kraftige og distinkte våpen
  • En sterk fortelling, fokusert på karakterene.

Bunnlinjen

Assassin’s Creed Valhalla er den logiske fortsettelsen av serien. Om samme tema: Amazon Prime Video Review: Full test og 2021 anmeldelse. Dette eksepsjonelle spillet tilbyr en ekspansiv verden, mange spennende oppdrag og en tett, karakterdrevet historie som gjør det til et av de beste spillene i 2020.

You may also like