Home » Var Elizabeth II den siste kristne dronningen?

Var Elizabeth II den siste kristne dronningen?

by Ashley Olsen

Kroningen av Elizabeth II, mellom tradisjon og modernitet


Den 2. juni 1953 satt hele verdens øyne klistret til TV-skjermen deres. Elizabeth Alexandra Mary Windsor blir dronning av England et år etter at hennes far, kong George VI, døde. For første gang vil kroningen av en suveren bli overført utelukkende på TV. Mer enn 750 kommentatorer tyder seremonien på 39 språk i løpet av mer enn 275 millioner seere over hele verden.

I Westminster Abbey venter 8000 gjester på den sjette kvinnen som bestiger tronen i det britiske imperiet. Den dagen samtykker Elizabeth II til å regjere over folkene i England og Commonwealth, men fremfor alt blir hun kronet til dronning for Gud. Hun blir dermed «dronning ved Guds nåde, troens forsvarer» (Dei Gratia Regina Fidei Defender). I det mest høytidelige øyeblikket av seremonien, ledet avErkebiskop av CanterburyElizabeth II er salvet med Den hellige kristen, en rite som dateres tilbake til Salomo og som gjør den nye suverenen til en Guds tjener. Hellig, dette øyeblikket er det eneste som ikke har blitt filmet.

Salvelsen: Elizabeth II er utvalgt av Gud

Før hun kneler i kong Edwards stol eller i kroningsstolen, forlater Elizabeth alle de kongelige symbolene hun har på seg. Dronningen tar av seg sin tunge lilla kappe og juveler, og tar på seg en enkel hvit linkjole, en av de syv seremonielle plaggene, som symboliserer hennes ærefrykt for Gud. En «baldakin» er strukket over den, et stykke lin med hvite blonder.

Så kommer det sentrale øyeblikket i den religiøse seremonien. Erkebiskopen av Canterbury med den hellige oljen, hvis base er den samme som ble brukt under kroningen av George VI, salv den nye dronningen på håndflatene på begge hender, brystet og pannen. Så sa han: » På samme måte som Salomo ble salvet til konge av presten Sadok og profeten Natan, slik skal du bli salvet, velsignet og innviet, dronning av folkene som Herren din Gud har gitt deg til å herske og herske. «.

Denne gesten symboliserer inngangen til dronningen i prestedømmet. Ikke «ordinert» men «innviet», lover den 26 år gamle dronningen dermed å tjene Gud, noe hun skal gjøre frem til sin død 8. september 2022.

Er alle europeiske konger religiøse ledere?

Europa har nå ti monarkier: Belgia, Danmark, Spania, Luxembourg, Liechtenstein, fyrstedømmet Monaco, Norge, Nederland, Sverige og Storbritannia. Å bli kronet betyr ikke å ha en religiøs lederrolle. Kongen av Belgia har for eksempel kun en konstitusjonell rolle. En form for «sekulært monarki» har slått rot i de fleste europeiske riker, Spania er det typiske eksempelet. Under kroningen av Felipe VI, som tiltrådte den spanske tronen i 2014, avviste han enhver religiøs seremoni. Ingen europeisk monarki i dag har så stor vekt i religiøst liv som dronningen hadde i England.

Med Elizabeth IIs død, leder av den anglikanske kirken, dør den siste kristne dronningen. Hans sønn Carlos, som overtar tronen i England om noen uker, burde logisk nok også godta dette oppdraget. Vil Carlos III bestemme seg for å følge i sin mors fotspor og akseptere den hellige salvelsen, eller vil han, som Felipe VI, velge å gi avkall på sin plikt som religiøs leder?

You may also like